Tips voor het bijhouden van je administratie

Voor het boekhouden is het belangrijk om alle stukken goed te bewaren en om ze snel terug te vinden als je ze nodig hebt. Hier een paar tips om je administratie beter te ordenen:

  1. Werk zorgvuldig

Je hebt heel wat informatie om bij te houden. Facturen, offertes, bonnetjes. Organiseer alles zodat ze overzichtelijk zijn. Maak verschillende folders en regel ze zodanig dat je makkelijk specifieke files kunt vinden als je ze snel nodig mocht hebben. Als alles netjes is geregeld is het ook makkelijk om het bij te werken. Het is belangrijk om dat 2 keer per week te doen of tenminste 1 keer per maand.

  1. Verdeel je taken

Je administratie doen is niet altijd leuk. Om efficient te werk te gaan en niet met tegenzin te doen zou je je taken kunnen verdelen. Aan ’t begin van de dag kun je werken aan dingen waar je tegenop ziet, want dan ben je nog niet uitgeput van je lange werkdag. Als je daarmee klaar bent kun je werken aan taken die je minder vervelend vindt. Stel niets uit. Het zorgt alleen maar voor tijdverlies.

  1. Bewaar alle documenten

Informatie alleen digitaal bewaren is niet genoeg. Je zou alles kunnen verliezen als er iets met je computer mocht gebeuren. Probeer alles uit te printen zodat je alle stukken ook op papier hebt.

  1. Maak gebruik van apps

Je kunt genoeg apps vinden die je kunnen helpen alles beter te organiseren. Online zijn er ook boekhoud tools en programma’s die je op je computer kunt downloaden en ze zijn heel makkelijk te gebruiken.